Monday 7 October 2019

PENDUDUKAN BELANDA DI PERAK





Kota Belanda (Dutch Fort) di Pulau Pangkor

Pada tahun 1639, Sultan Muzaffar Syah II (Raja Sulong) telah membenarkan Belanda menjalankan perdagangan timah. Setelah menawan Melaka pada tahun 1641, V.O.C menuntut monopoli penuh dagangan timah di Perak, tetapi tidak dipersetujui oleh Sultan Muzaffar. Belanda telah menyekat pedagang luar di Kuala Sungai Perak seperti Aceh, China dan India. Kemudian Belanda meminta bantuan daripada Aceh untuk mendapatkan monopoli tersebut dan Sultan Tajul Alam Safiatuddin (1641-1675) hanya memberi kebenaran kepada Belanda untuk berniaga di Perak. 
Pada tahun 1655 semasa pemerintahan Sultan Mahmud Iskandar (1653-1720) sekali lagi Truitjtman ke Perak untuk menuntut perkara-perkara berikut:







Satu perjanjian ditandatangani pada 25 Jun 1747 dan Belanda diberi kebebasan berniaga timah di Perak. Belanda juga mengukuhkan kedudukan dengan pembinaan sebuah loji di Pangkalan Halban, Tanjung Putus bagi menggantikan pangkalan mereka  di Dinding. Belanda terus berusaha mendapatkan harga yang lebih rendah. Apabila takhta Perak dipegang oleh Sultan Alaudin Mansyur Syah, baginda bersetuju menurunkan harga kepada 32 Riyal. Apabila takhta Perak diambil alih oleh Sultan Ahmadin Syah, baginda menaikkan harga timah kepada 34 Riyal sebahara. Belanda dan V.O.C tertekan apabila pentadbiran Perak dipangku oleh Raja Muda apabila Sultan Ahmadin tidak sihat. Akhirnya loji Belanda di Tanjung Putus terpaksa tutup pada tahun 1795 akibat beberapa faktor seperti Surat-Surat Kew dan status V.O.C yang dibubarkan.


Disediakan Oleh: Anis Aqilah Zainal & Nurul Syabihah Binti Bakri



No comments:

Post a Comment